Asiantuntijoiden haastattelut lasten ja nuorten hyvinvoinnista 👉

ITK-päivillä tavattiin pitkästä aikaa

Digitalisaatio on asia, joka puhuttaa kasvun ja oppimisen palveluissa jatkuvasti. Tänä vuonna digitaalisen koulutuksen ITK-konferenssi järjestettiin poikkeuksellisesti syksyllä ja Wilma oli ensimmäistä kertaa mukana näytteilleasettajan roolissa.
ITK, ITK-konferenssi, Wilma ITK

Miten ihanaa ja inspiroivaa olikaan päästä tapaamaan Wilman käyttäjiä laidasta laitaan ja käydä vapaamuotoista keskustelua kaikille osallistujille merkityksellisestä aiheesta – digitaalisesta oppimisesta ja kasvatuksesta.

Inspiraatiota sai hakea niin yllättävistä kohtaamisista käytävillä, laajasta valikoimasta esityksiä, kuin tietenkin keskusteluista Wilman omassa näyttelyhuoneessa. Ei olekaan liioiteltua sanoa, että ITK on alan merkittävin kohtaamispaikka Suomessa.

Tapahtuma keräsi digioppimisesta kiinnostuneet yhteen

Suomalainen oppiminen on ollut jo hyvän tovin muutoksessa. Muutoksen aikana digitalisaatiosta on tullut myös tiivis osa oppimisen arkea – ei ryminällä, vaan vakaalla ja päättäväisellä tekemisellä. Digitalisaatiosta haetaan apua niin kouluverkkoratkaisuihin kuin uusiin osallistavan oppimisen sekä ilmiöpohjaisen oppimisen toteutuksiinkin. Opettajat voivat käyttää opetuksessaan saumattomasti digin ja printin hybriditoteutusta ja useissa kunnissa tavoitteena on tarjota oppilaille oma laite koulun puolesta mahdollisimman pian.

Tasapainoilu julkisen sektorin budjettimuutosten ja maailmantilanteen vaikutusten kanssa on jatkuvaa. ITK-päivillä käydyt keskustelut antoivat kuitenkin vahvan kuvan siitä, että suomalaisen oppimisen laadun säilyttämiseen ollaan sitouduttu. Digitaalisuus tukee vahvasti oppimista ja kasvatusta.

Useissa tapahtuman aikana kuulluissa puheenvuoroissa korostettiin digin osaa tukemassa oppimista, auttamassa kasvattajaa kohtaamaan nykynuoret ja lapset, sekä helpottamassa aikuisten oppimista ajasta ja paikasta riippumattomasti. Olimmepa koulussa tai työssä, me ihmiset elämme kohtaamisista ja tarvitsemme myös läsnäoloa. Tätä ei ole tarkoitus digityökalujen lisäämisellä poistaa, tai edes vähentää. Mitä enemmän vahvistamme kyvykkyyksiä ja osaamista hybridi- ja digiopetuksessa, sitä enemmän aikaa vapautuu itse läsnäoloon.

Intohimoinen, välittävä ote oli käsinkosketeltavissa.

Wilman tulevaisuus kiinnostaa

Wilman huoneessa kävi tapahtumapäivien aikana kova vilske. Pääsimme antamaan vinkkejä Wilman tehokkaampaan käyttöön, kohtasimme kumppaneita ja kuuntelimme kehitysehdotuksia, erityisesti mobiilisovellukseen. Tämä oli odotettua, sillä onhan mobiilisovellus käytetyin Wilman muoto, ja tuttu myös meille lasten ja nuorten vanhemmille. Saimme myös hurjan määrän opettajia mukaan uuteen opettajaraatiimme, jonka tehtävä on tukea Wilman kehitystä kasvun ja oppimisen sydämessä olevana monipuolisena järjestelmänä.

Me wilmalaiset olemme kuluneen vuoden aikana laittaneet erityisen paljon huomiota siihen, että osaisimme viestiä tuotteemme käytöstä entistä tehokkaammin. Jokaisella kunnalla on oma tapansa käyttää tuotteitamme ja tehostettu koulutustarjontamme onkin ollut varsin tarpeellinen. Useissa keskusteluissa kävikin ilmi, että uudeksi toivottu toiminnallisuus onkin jo Wilmassa olemassa, mutta sitä ei ole joko otettu käyttöön tai perehdytetty uudelle käyttäjälle.

Asia, joka on aina hyvä nostaa esille kun mahdollista on se, että kyllä – positiivisen Wilma-merkinnän voi tehdä maalaamalla koko ryhmälle. Ohjeet siihen löydät täältä. Olemme tehneet hurjasti töitä, jotta voisimme kannustaa käyttäjiämme kannustavaan ja positiiviseen viestintään. Hyviä vinkkejä ja esimerkkejä positiiviseen Wilma-viestintään löydät täältä.

ITK:ssa käydyissä keskusteluissa puhututti myös tuleva optimointiuudistuksemme. Pian Wilman avulla lukujärjestykset voidaan laittaa kuntoon entistä nopeammin, säästäen hurjasti tuntisuunnittelijoiden aikaa.

Wilma on opintoarjen sydämessä

Wilma herättää usein tunteita – puolesta ja vastaan. Tapahtuman aikana monet tulivatkin huoneeseemme kyselemään tulevaisuuden suunnitelmistamme, joista kerroimme innolla. Lisätietoa aiheesta voit lukea roadmapiltamme.

Uusia avauksia tehtiin myös kumppaneiden kanssa. Tulevaisuudessa vahvistamme entisestään yhteistyötä suomalaisten oppimisteknologiayritysten kanssa ja haluamme jatkossakin taata asiakkaillemme valinnanvapauden. Wilman vahvuus ja heikkous on se, että jokainen saa miettiä, miten tuote palvelee oman organisaation tarpeita parhaiten. Teemme jatkuvaa työtä sen eteen, että voisimme tuoda parhaat käytänteet paremmin näkyviksi, sillä ”yksi ratkaisu kaikille” -lähestymistapa ei päde kuntien erilaisin tarpeisiin. Tämän olemme vuosikymmenten kokemuksen avulla päässeet todistamaan.

Tällaiset messutapaamiset ovat yksi parhaimmista tavoista päästä kuulemaan meille niin arvokkaiden asiakkaidemme näkemyksiä ja niitä arjen pulmia, joihin mietimme ratkaisuja oman työmme arjessa täällä Wilman tiimissä.

Tavataan taas huhtikuussa Hämeenlinnassa!

Wilma

wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea