Webinaari: Uudistuva kolmiportainen tuki Wilma Varhaiskasvatuksessa 6.6.

Kehitysmatkalla koko Suomen Wilma Työpöytä

Wilma Työpöydän kehitys lähti liikkeelle visiosta luoda ainutlaatuinen alusta, joka yhdistää kattavasti opetukseen ja oppimiseen liittyviä palveluita. Työpöytä helpottaa käyttäjien arkea tuomalla kaikki palvelut ja sovellukset yhteen näkymään kertakirjautumisella. Lue blogista lisää Visman ja Haltun yhteisestä Työpöydän kehitysmatkasta.
Kehitysmatkalla Wilma Työpöytä
Kuvassa esimerkkinäkymä pilotointivaiheessa olevasta Wilma Työpöydästä. Klikkaa kuva isommaksi.

Wilma Työpöydän kehitys on merkittävä askel Wilman tulevaisuuden luomiseen opetusalan suunnannäyttäjänä. Uudistuksen avulla luomme yhä parempia valmiuksia tuoda uusia palveluita tehokkaammin asiakkaidemme hyödynnettäväksi.

Olemme saaneet tälle kehitysmatkalle mukaan myös ammattitaitoisen kumppanin, digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijan Haltun. Kumppanin avulla projekti saatiin liikkeelle nopeasti, ja asioita on edistetty hyvässä yhteistyössä.

“Päätöksenteon ketteryys ja ennakkoluulottomuus kuvaavat hyvin yhteistyötämme Visman kanssa. Molemminpuolinen luottamus on yhteistyölle hyvä perusta”, kertoo Haltun perustaja Mikko Sävilahti.

Haltulta olemme oppineet paljon siitä, mitä tällainen työpöytä-ratkaisu ja kertakirjautumisen kehittäminen palveluun tarkoittavat infrastruktuurillisesti. Olemme saaneet myös paljon kokemusosaamista työpöytä-kentältä, jolle me nyt siirrymme uutena toimijana. Haltun ammattitaitoisessa tiimissä jokainen tekijä todella ymmärtää, mitä arvoa työpöytäratkaisut tuovat arkikäyttäjille ja mitä käyttäjät palvelussa tarvitsevat.

“Wilman Työpöydän kehittäminen on täydellinen esimerkki siitä, kun Suomen pienen edu-kentän toimijat yhdistävät voimansa lisäarvon tuottamiseen loppukäyttäjille, vastakkainasettelun sijaan”, kuvailee yhteistyötä Wilman koululiiketoiminnan johtaja Teemu Lehtonen.

Miksi kehitämme Wilma Työpöytää?

Wilma Työpöydän tavoitteena on tasa-arvoistaa kuntien tilannetta opetusalalla, tuomalla kaikille kunnille yhtäläiset mahdollisuudet ottaa käyttöön arkea helpottava työpöytäratkaisu. Lisäksi haluamme tuoda opetusalalle mahdollisimman helpon ja intuitiivisen käyttöliittymän, joka palvelee jokaista käyttäjää arjessa:

  • Opetustilanteissa opettajalla ja oppijalla ei kulu ylimääräistä aikaa digitaalisten ratkaisujen käytön selvittelyyn. Wilman opettajakyselyn mukaan 82% opettajista kokee työssä tarvittavien linkkien ja digitaalisten työkalujen löytymisen yhdestä paikasta helpottavan omaa työtään. Työpöydän kautta kaikki olennainen on saatavilla – niin helposti kuin mahdollista.
  • Pääkäyttäjän arki helpottuu, kun tärkeät palvelut ja työkalut löytyvät yhdestä paikasta.


Haltun visiona on pitkään ollut opettaa pieni oppija käyttämään Internetiä. Wilma Työpöydän avulla viemme tätä tavoitetta yhdessä eteenpäin, tekemällä Internetin ja tietotekniikan käytöstä kaikille niin helppoa kuin mahdollista.

Työpöytä-ajattelun ja Wilman laajenevan ekosysteemin kautta voimme tarjota alustan koko Suomen opetusteknologia-alan toimijoille olla enemmän ja paremmin näkyvillä. Luomme väyliä sille, että Wilman kautta on mahdollista saavuttaa koko Suomen opetuskenttä – rakennamme siis mahdollisuuksia muille alan toimijoille.

Asiakaslähtöisyys ohjaa vahvasti Työpöydän kehittämistä

Projekti lähti liikkeelle syksyllä 2021

Vismalla on kehitetty Wilma Työpöytää aktiivisesti syksystä 2021 lähtien. Meille on alusta asti ollut selvää, että haluamme pitää käyttäjät ja asiakkaat vahvasti mukana kehittämistyössä.

Pyysimme Wilman käyttäjiä mukaan heti suunnitteluvaiheessa, jossa toteutimme haastatteluja, työpajoja sekä prototyyppi-käyttäjätutkimuksia. Tulosten perusteella kehitimme suunnitelmaa eteenpäin, huomioiden asiakkaiden tarpeet ja ideat. Keskeisessä roolissa on ollut myös asiakasviestintä, jota olemme toteuttaneet muun muassa asiakasohjausryhmien, Asiakaspäivän ja webinaarin kautta.

“Kun kehitämme tulevaisuuden palveluita asiakaslähtöisesti, pääsemme tarkastelemaan toimintoja asiakasnäkökulmasta ja voimme korjata mahdolliset haasteet heti alkuvaiheessa”, kertoo Wilma-tiimissä tuoteomistajana toimiva Maria Tamminen.

Kehittämistyön alkuvaiheessa syksyllä 2021 loimme käyttäjätutkimuksen ja suunnittelutyön ohella Työpöydän teknistä perustaa, kuten järjestelmään kirjautumista ja navigointia. Wilma Työpöydän ohjelmistoarkkitehtuuri on suunniteltu toimivaksi myös tietoturvan näkökulmasta ja tarvittavia teknologioita on päivitetty. Huolehdimme myös kumppanin kanssa toimiessa tietoturva-asioista samalla korkealla tasolla kuin Vismalla aina.

Suunnitteluvaiheesta asti olemme kiinnittäneet erityistä huomiota myös palvelun helppokäyttöisyyteen ja saavutettavuuteen. Visuaalisesti Työpöytä noudattaa Wilman uutta brändi-ilmettä.

Keväällä 2022 käynnistyivät ensimmäiset asiakaspilotoinnit

Tänä keväänä käynnistimme kolme alkuvaiheen asiakaspilottia, joissa kehitämme tietyn käyttäjäjoukon kanssa tuotetta ja sen käytettävyyttä tarkoitukseensa sopivaksi. Pilotissa ovat mukana asiakkaitamme eri koulutusasteilta ja erikokoisista kunnista sekä organisaatioista.

Olemme myös kehittäneet eteenpäin kirjautumista ja navigointia saamamme käyttäjäpalautteen perusteella, sekä aloittaneet ulkoasun kehittämisen teknisen perustan lisäksi. Alla olevassa kuvassa näet Työpöydän tulevan kirjautumissivun, jota pääset tarkastelemaan myös osoitteessa oma.wilma.fi. Huomaathan, että Wilma Työpöydän kirjautuminen ei vielä ole toiminnassa. Myös min.wilma.fi ja my.wilma.fi -osoitteet ohjaavat Työpöydälle.

Wilma Työpöytä -kirjautumissivu
Wilma Työpöydän kirjautumissivu sijaitsee osoitteessa oma.wilma.fi

Kehitystyö jatkuu pilotointien laajentamisella ja vuoden 2023 julkaisulla

Syksylle 2022 on suunnitteilla asiakaspilotoinnin laajentaminen useampiin asiakkaisiin. Syksyn pilottiasiakkaiden haku on tällä hetkellä käynnissä. Jos kuntanne tai organisaationne on kiinnostunut olemaan mukana pilotointivaiheessa, voitte ottaa yhteyttä tuoteomistaja Maria Tammiseen (maria.tamminen@visma.com) ja kysyä lisää.

Wilma Työpöytä julkaistaan kaikille vuoden 2023 Educa-messuilla.

Tulevaisuudessa tavoitteena myös työpöytä-ajattelun laajentaminen

Wilma Työpöytä on monella tapaa kehityksen ensimmäinen askel, sillä se toimii jatkossa porttina moniin muihin palvelun laajennuksiin, kuten esimerkiksi sähköisten oppimateriaalien ja opetusohjelmien verkkokauppaan.

Tutkimme myös tarvetta laajentaa työpöytä hallinnon palveluiden puolelle ja hallinnon työntekijöiden käyttöön. Tyypillisesti kuntien hallinnolla ja oppilaitoksilla on käytössään kaksi eri verkkoa ja käyttäjätunnusta, jotka pitävät sisällään eri palvelut. Tulevaisuuden työpöytävisiomme mahdollistaa pääsyn kumpaakin alueeseen kätevästi yhden alustan kautta ja tuo saataville kaikki työkalut, joita käyttäjät tarvitsevat.

Noora Lehtinen

Yhteystiedot: LinkedIn
wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea