Webinaari: Uudistuva kolmiportainen tuki Wilma Varhaiskasvatuksessa 6.6.

Tänään tehdään huomisen oppimista: Wilman terveiset BETT-messuilta

Elämä alkaa taas normalisoitua raskaan korona-ajan jälkeen. Yksi osoitus tästä oli mahdollisuus vierailla paikan päällä Lontoossa, oppimisen tulevaisuutta ja digitalisaatiota käsittelevillä BETT-messuilla. Lue blogista Wilman terveiset tapahtumasta.
Wilma BETT-messuilla

Opetusalan BETT-messut keräävät vuosittain yhteen yli 20 000 kävijää ympäri maailman, miettimään oppimisen tulevaisuutta ja digitalisaatiota. Meille Wilmalla on tärkeää pitää silmät auki ja pysyä jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä mahdollisuuksia oppimisen kehittämiseen on, sekä mikä asiakkaita erityisesti kiinnostaa, ja vierailimmekin Lontoossa 23.-25.3. järjestetyssä BETT-tapahtumassa.

Wilma on jo nykyisellään laaja palvelu, jota voidaan räätälöidä asiakkaiden omiin palveluihin. Lisäksi olemme uudistamassa Wilmaa ensi vuoden alusta. Siksi meille on tärkeää ymmärtää, miten voimme sekä paketoida että laajentaa palveluamme. Me Wilmalla haluamme auttaa kohti ketterämpää oppimista ja tarjota niin opettajille aikaa opettaa kuin oppijoille työkaluja oppia.

Tänään tehdään huomisen oppimista.

Laitteista sisältöihin

Silmiinpistävintä messuilla oli se, että erilaisia AR-, eli lisätyn todellisuuden ja VR-, eli virtuaalitodellisuuden ratkaisuja näkyi näytteilleasettajilla verrattain vähän. Robotiikka ja tekoäly (AI) tuntuivat korvanneen nämä melkein kokonaan.

Suomalaisin silmin katsottuna tämä voisi johtua siitä, että kuntien kyvyt investoida laitteisiin ovat hyvin rajalliset ja rajoittuvat valitettavan usein erilaisten hankkeiden oheen. Digi ei ole itseisarvo tai laite, vaan käyttäjälähtöinen ja tehokas väline vastata nykyajan ja -oppijan tarpeisiin.

Koronan vaikutukset näkyivätkin todella vahvasti näytteilleasettajien keskuudessa nimenomaan palvelukokonaisuuksien muodossa. Pakon edessä otettu digiloikka on avannut uuden markkinan ns. one-stop-shop -palveluille sekä erilaisille kouluhallinnon kokonaisuuksille ja niiden palasille.

Kouluhallinnon osalta me Suomessa olemme kyllä hyvin etumatkalla, sillä Wilman Primus sekä Kurre -tietokannat mahdollistavat lähes rajattomat mahdollisuudet hallinnoida opetuksen tietojen liikuttamista sekä hyödyntämistä, ja digitaalinen käyttö on tuttua jo lähes jokaiselle suomalaiselle.

Jos vertaamme valtiollista järjestelmäämme vaikkapa Saksaan, jossa ei ole juuri minkäänlaista järjestelmää yhdenmukaistamaan sähköistä identiteettiä, voimme todella todeta, että olemme pitkällä. Esimerkiksi jatkuvasti käyttäjiään kasvattava OPH:n MPASS-kirjautuminen tulee helpottamaan oppijan ja opettajan arkea tulevaisuudessa. Me Wilmalla aiomme tukea tätä standardoitua kirjautumisratkaisua tulevissa ratkaisuissamme.

Pilvipalveluita ja tietoturvaa

Tulevaisuus on pilvessä. Uudet oppimisen ratkaisut maailmalla ovat pilvipohjaisia. Pilvipalveluiden pelko vaikuttaa nostavan päätään myös Suomessa. En kuitenkaan voinut olla miettimättä, jäämmekö me tässä jälkeen? Rakennammeko itsellemme turhaan kehittymisen esteitä?

Pilvipalveluiden tietoturva on jo erinomaisella tasolla ja isoimmat palveluntarjoajat ovat Suomessa jo läsnä tai pian tulossa.

Toki sitä katsoi myös haikeasti niitä ratkaisuja, jotka oli rakennettu suoraan ketterästi pilveen, sillä me olemme joutuneet tekemään siirtymää kehitysvelkaa samalla teippaillen. Meillä Wilman tiimissä on varmasti Suomen monipuolisin osaaminen kouluhallinnon ratkaisujen kehittämisestä – hyvässä ja pahassa. Toisaalta on olemassa kehitysvelan taakka ja ymmärrys kaikesta siitä mikä voisi mennä pieleen, mutta samalla moni arjen haaste on jo ratkaistu – nyt voidaan katsoa eteenpäin ja keskittyä tulevaisuuden oppijan, opettajan ja vanhempien tarpeisiin.

Pilvipalveluiden käsikynkässä messuilla korostuivat tietoturvaan liittyvät palvelut. Oli kyse sitten koulun sisätilojen tarkkailusta ja siitä, kuka on fyysisesti koulussa tai siitä, miten taataan tietoturva pilvipalveluissa, ratkaisuista on kova kilpailu. Ja erittäin hyvä niin – tietoturva otetaan ainakin meillä Wilmassa hyvin vakavasti, vaikka leikkimielisyys yksi perusarvoistamme onkin.

Suomi on oppimisen johtava maa

Mutta eipä ollut näillä messuilla! Näytteilleasettajina oli nimittäin ainoastaan kaksi suomalaista yritystä.

Mikäli haluamme edelleen edistää suomalaisen oppimisen kehittämistä, on meidän oltava kärryillä siitä mitä maailmalla tapahtuu. Suomalaisen oppimisen laadun takaa ennen kaikkea vakaa tasa-arvoa korostava yhteiskunta, mutta myös laadukas opettajakoulutus.

Kuitenkaan emme voi jättää huomiotta maailman digitalisoitumista, joka vaikuttaa niin tapoihin oppia kuin myös luokkahuoneiden yhteisöön ja yhteisöllisyyteen sekä siihen, miten nämä muodostuvat.

Teknologia menee eteenpäin hurjaa tahtia. Vaikka itse laitteet eivät muuttuisi, tavat käyttää laitteita muuttuvat ja digipedagogiikka kehittyy. Lapset ovat päivittäin tiiviisti kiinni digitaalisessa maailmassa ja tämän takia on tärkeää osata tuoda digi oikein oppimiseen. Nyt on huono hetki tippua kyydistä pois.

Meillä on Suomessa paljon annettavaa ja edu-kentältä löytyy useita maailmanluokan innovaatioita, joissa on hyödynnetty ensiluokkaista suomalaista pedagogista osaamista. Nämä innovaatiot olisi tärkeä saada maailmalle.

Suomessa koeponnistetut innovaatiot kiinnostavat maailmalla, mutta niitä pitää saada myös näkyviin. Wilman taustalla oleva Visma Enterprise Oy on EdTech Finlandin kannattajajäsen ja haluaa edistää alan kehittymistä. Olemme valmiit kantamaan kortemme kekoon, jotta voimme edistää alan kasvua, tervettä kehittymistä sekä suomalaisen oppimisen pysymistä ajassa kiinni – onhan Wilma Suomen suurin ja tunnetuin edtech-palvelu sekä -tuote.

Ehkäpä Business Finlandin Education Finland -ohjelma voisi auttaa, ja ensi vuonna koulutusvienti näkyisi maailmallakin – kenties yhteisellä ständillä?

Miia Eskelinen-Fingerroos

Yhteystiedot: LinkedIn
wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea