
Valtaosa vanhemmista (82 %) on tyytyväisiä digitaaliseen viestintään koulun ja kodin välillä. Tulokset selviävät Vanhempainliiton ja Förbundet Hem och Skola i Finlandin teettämästä Vanhempien barometri -selvityksestä, johon vastasi 11 246 suomalaista peruskoululaisen vanhempaa.
“Selvitys tarjoaa erittäin laajan kuvan suomalaisvanhempien näkemyksistä. Sen mukaan koulun ja kodin välinen digitaalinen viestintä toimii pääsääntöisesti hyvin”, sanoo Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones.
Vanhemmat kokevat koulun viestinnän usein yksisuuntaiseksi. Heistä tuntuu, ettei keskustelulle löydy aina aikaa tai tilaa. Digitaalinen viestintä koetaan laajalti sujuvaksi tavaksi hoitaa asioita, mutta siihen toivotaan vuorovaikutteisuutta. “Digitaalisen viestinnän rinnalle kaivataan tapaamisia kasvotusten”, Ohtonen-Jones jatkaa.
Visma Aquilan koululiiketoiminnan johtajan Teemu Lehtosen mukaan tulokset ovat linjassa Wilman oman käyttäjäpalautteen kanssa. Wilma-järjestelmä on käytössä lähes kaikissa suomalaisissa kouluissa ja palautetta kerätään säännöllisesti.
“Viimeisen vuoden aikana tyytyväisyyskyselyymme vastanneista 177 000:sta Wilma-käyttäjästä 70 prosenttia on antanut arvosanaksi asteikolla 0–10 vähintään seitsemän. Yleisin saamamme arvosana on täysi kymppi. Tämä kertoo, että Wilma palvelee koulun ja kodin yhteistyötä hyvin”, Lehtonen kertoo.

Vaikka tyytyväisyys on laajaa, monet vanhemmat kaipaisivat lisää tietoa lapsensa kouluarjesta. Vanhempien barometri -selvityksen lähes 2 000 avoimesta vastauksesta käy ilmi, että alakoululaisten vanhemmat kaipaavat enemmän tietoa erityisesti oppimisesta ja kokeista, yläkoululaisten vanhemmat valinnaisaineista ja jatko-opinnoista. Toisaalta osa vanhemmista koki tietotulvan jo nyt kuormittavana ja toivoisi tiedon määrän pikemminkin vähentyvän kuin lisääntyvän.
Tietosuojatulkinnat turhauttavat vanhempia
Useat vanhemmat osoittivat selvityksen avoimissa vastauksissa turhautumista tiukkoja tietosuojakäytäntöjä kohtaan. Heidän mukaansa ne vaikeuttavat tiedonkulkua koulun ja kodin välillä.
Viime aikoina on puhuttanut erityisesti joidenkin kuntien päätös evätä hyvinvointialueiden palkkalistoille siirtyneiden terveydenhoitajien, koulukuraattoreiden ja koulupsykologien pääsy Wilmaan tietosuojasyihin vedoten. Linjausten myötä lasten ja nuorten pääsy esimerkiksi mielenterveyspalveluiden pariin on hankaloitunut, kun ammattilaisiin ei saa enää yhteyttä Wilman kautta eivätkä ammattilaiset pääse näkemään lasten tietoja Wilmassa.
“Lapsen edun pitäisi olla aina etusijalla. Wilman tietoturva on hyvällä tasolla ja tulkintamme mukaan hyvinvointialueille siirtyneen henkilöstön Wilma-pääsyn estäminen ei ole tarpeen. Oppilashuollon henkilöstölle on täysin mahdollista antaa tarvittavat Wilma-oikeudet tietoturvallisesti. Suuri osa kunnista on näin jo tehnytkin”, Lehtonen sanoo.
Lue lisää: Mitä hyvinvointialueille siirtyminen tarkoittaa tietojen luovutukselle Wilmasta opiskeluhuoltoon?
Wilmassa käynnissä laaja teknologiauudistus
Wilman mobiili- ja selainversioiden erot koetaan selvityksen mukaan osin hämmentäviksi. Wilma on rakennettu alun perin toimimaan selaimessa, eivätkä selainta varten rakennetut rajapinnat toimi sellaisenaan mobiilisovelluksessa.
“Meillä on käynnissä laaja teknologiauudistus, jonka myötä mobiilisovellukseen tuodaan vaiheittain uusia ominaisuuksia. Teknologiaa uudistetaan, jotta Wilman käyttö olisi entistäkin sujuvampaa ja kaikki tarvittavat ominaisuudet käytettävissä laitteesta riippumatta”, Lehtonen kertoo.
Tietoa selvityksestä
Vanhempien barometri -selvitykseen vastasi marraskuun 2024 ja tammikuun 2025 välillä yhteensä 11 246 suomalaista peruskoululaisen vanhempaa. Avoimia vastauksia kodin ja koulun väliseen digitaaliseen yhteistyöhön liittyvään kysymykseen antoi yhteensä 1882 vastaajaa, joista 1319 ovat alakoululaisen vanhempia ja 563 yläkoululaisen vanhempia. Selvityksen teettivät Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland.
Lisätietoja:
Teemu Lehtonen
Koululiiketoiminnan johtaja
Visma Aquila
+358 50 595 5074