Saavutettavuusseloste
Wilma-verkkopalvelun saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Wilma-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä verkkopalvelusta vastaa Visma Aquila Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Miten saavutettavia sivut ovat?
Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan Wilma-verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä oman kunnan tai koulun yhteyshenkilölle. Kunta vastaa palveluiden saavutettavuudesta.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Tarficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Siirryt toiseen palveluun)
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero (vaihde): 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:
- Verkkopalvelussa on joitakin epätäsmällisiä linkkitekstejä. (WCAG 2.4.4)
- Sivustolla on tekstikohtia, joissa ohjeistetaan käyttäjää etsimään tiettyä asiaa tietystä suunnasta (esim. vasen). (WCAG 1.3.3)
- Sivuilla on käytetty joitakin väriyhdistelmiä, jotka eivät ole kontrastiltaan riittäviä. (WCAG 1.4.3)
- Käyttäjän on vaikea paikantaa itseään palvelussa, sillä käyttäjä ei saa tietoa esim. avoinna olevasta välilehdestä.
Välilehtiä ei ole myöskään toteutettu välilehtinä, vaan linkkeinä, mikä voi hämmentää käyttäjää. (WCAG 4.1.2) - Palvelussa on painikkeita, joita ei ole nimetty. (WCAG 4.1.2)
- Palvelussa ei toteudu mielekäs lukemisjärjestys, sillä sisältöä löytyy pääotsikon molemmin puolin. Lisäksi fokus etenee paikoitellen epäloogisesti. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
- Lomakkeita ei ole toteutettu saavutettavasti (eli ne ovat taulukossa) eikä niiden tekstikenttiä ole ryhmitelty otsikoiden alle. Joiltain lomakekentiltä puuttuvat nimilaput sekä tieto kentän pakollisuudesta. Lisäksi lomakkeissa olevia lisätietoruutuja ei voi lukea apuvälineillä. (WCAG 1.3.1, WCAG 3.3.2)
- Kaikki sivuotsikot eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.2)
- Sivustolla on taulukoita, joita ei ole toteutettu saavutettavasti siten, että solut luettaisiin loogisessa järjestyksessä ja vain kerran. (WCAG 1.3.1)
- Sivustolla on joissain lomakkeissa näppäimistöansa. Kaikki elementit eivät ole lainkaan saavutettavissa näppäimistöllä (esim. lomakkeiden lisätietoruudut eli kysymysmerkin taakse piilotetut lisätiedot). (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2)
- Joidenkin valintojen tekemisestä (esim. tapahtuman hyväksyminen, viestin merkitseminen lukemattomaksi) ei tule palautetta apuvälineiden käyttäjälle. (WCAG 4.1.3)
Pyrimme korjaamaan listatut puutteet vuoden 2025 aikana.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Verkkopalvelu on julkaistu vuonna 2001.
Tämä seloste on laadittu 23.9.2020.
Selostetta on päivitetty viimeksi 05/2025.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)
Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto
Wilma-mobiilisovelluksen saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Wilma-mobiilisovelluksessa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sovelluksen saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä sovelluksesta vastaa Visma Aquila Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Miten saavutettavia sivut ovat?
Tämä mobiilisovellus täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Sovelluksessa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan Wilma-verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä oman kunnan tai koulun yhteyshenkilölle. Kunta vastaa palveluiden saavutettavuudesta.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Tarficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Siirryt toiseen palveluun)
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero (vaihde): 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Mobiilisovellus ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:
- Mobiilisovelluksessa on käytetty värejä, joiden välinen kontrasti ei ole kaikilta osin riittävä. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11)
- Mobiilisovelluksessa ei pyyhkäisyillä pääse etenemään loogisesti eteen- ja taaksepäin. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
- Mobiilisovelluksessa sisältöä pitäisi vierittää sormella, jotta sen saa näkyviin. Tämä ei apuvälinettä käyttävältä onnistu. (WCAG 2.5.1)
- Sovelluksessa on painikkeita, joita ei ole nimetty. (WCAG 4.1.2)
- Sovellus välittää apuvälineelle virheellisiä ilmoituksia (esim. kohde valittu, vaikka se ei olisi valittu).
- Joissain kohdissa valinnoista ei tule palautetta. (WCAG 4.1.3, WCAG 4.1.2)
- Joiltain lomakekentiltä puuttuu nimilaput ja joissain kohdissa ne luetaan väärin. (WCAG 3.3.2)
- Sovelluksessa on kohtia, joissa kaikki tiedot luetaan yhdellä rivillä ilman tauotuksia. (WCAG 1.3.2)
Pyrimme korjaamaan listatut puutteet vuoden 2025 aikana.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö sovellus laissa määritellyt vaatimukset.
Sovellus on julkaistu vuonna 2017.
Tämä seloste on laadittu 23.9.2020.
Selostetta on päivitetty viimeksi 05/2025.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)
Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto
Wilma Links -palvelun saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka Wilma Links verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä palvelusta vastaa Visma Aquila Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Miten saavutettavia sivut ovat?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan Wilma-verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä oman kunnan tai koulun yhteyshenkilölle. Kunta vastaa palveluiden saavutettavuudesta.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Tarficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Siirryt toiseen palveluun)
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero (vaihde) 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:
- Palvelun kaikilla ei-tekstuaalisilla sisällöillä ei ole vielä tekstivastinetta. Jotkin tekstivastineet puuttuvat ohjelmasta. (WCAG 1.1.1)
- Palvelussa jotkin informaation ja rakenteen suhteet ovat katkenneet tai ne puuttuvat. (WCAG 1.3.1)
- Palvelussa jotkin ominaisuudet ovat esillä vain aistinvaraisilla ominaisuuksilla. (WCAG 1.3.3)
- Palvelussa on otsikoita, tekstejä ja linkkejä, joiden kontrasti suhteessa taustaansa on liian matala. (WCAG 1.4.3)
- Palvelu ei ole täysin hallittavissa pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
- Palvelussa ei ole tapoja, joilla voisi ohittaa toistuvia toimintoja. (WCAG 2.4.1)
- Palvelun kohdistusjärjestys ei ole paikoittain looginen. (WCAG 2.4.3)
- Palvelun näppäimistökäyttöliittymässä kohdistin katoaa käyttäjältä paikoittain. (WCAG 2.4.7)
- Palvelussa joidenkin komponenttien nimilappu on puutteellinen tai puuttuu kokonaan. (WCAG 2.5.3)
- Palvelussa on puutteita joidenkin osien kielen esityksessä. (WCAG 3.1.2)
- Palvelussa on puutteita virheen korjausehdotuksen esittämisessä. (WCAG 3.3.3)
- Palvelussa syötteiden nimilaput puuttuivat tai olivat katkenneet paikoittain.(WCAG 3.3.2)
- Palvelussa on puutteita nimien, arvojen ja roolien ohjelmallisessa käytössä. (WCAG 4.1.2)
- Palvelussa tilan muutos ei aina tullut tietoon ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 4.1.3)
Käyttö ruudunlukijalla:
Palvelua ei voi vielä käyttää ruudunlukijoilla.
- Palvelun kaikilla ei-tekstuaalisilla sisällöillä ei ole vielä tekstivastinetta. Jotkin tekstivastineet puuttuvat ohjelmasta. (WCAG 1.1.1)
- Palvelussa jotkin informaation ja rakenteen suhteet ovat katkenneet tai ne puuttuvat. (WCAG 1.3.1)
- Palvelun kohdistusjärjestys ei ole paikoittain looginen. (WCAG 2.4.3)
- Palvelussa on puutteita nimien, arvojen ja roolien ohjelmallisessa käytössä. (WCAG 4.1.2)
- Palvelussa tilan muutos ei aina tullut tietoon ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 4.1.3)
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2026 vuoteen mennessä.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Verkkopalvelu on julkaistu vuonna 2023.
Tämä seloste on laadittu 18.1.2023.
Selostetta on päivitetty viimeksi 09/2025.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)
Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto