Asiantuntijoiden haastattelut lasten ja nuorten hyvinvoinnista 👉

Pääkäyttäjä on linkki sujuvaan arkeen Wilmassa

Jotta Wilmassa olisi oikea tieto oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, edellyttää se Wilman pääkäyttäjältä etukäteissuunnittelua ja koordinointia. Lue asiantuntijan 3 vinkkiä pääkäyttäjille, sekä esimerkkejä ja hyötyjä pääkäyttäjän tukipalvelusta.
Wilma pääkäyttäjän tukipalvelu

Wilman pääkäyttäjällä on tärkeä ja monipuolinen rooli

Wilma-tuoteperheen ohjelmistoilla on paljon eri käyttömahdollisuuksia, ja paljon on myös räätälöitävissä tarpeen mukaan. Koulun tai opetuksen järjestäjän nimeämällä Wilma-pääkäyttäjällä onkin tärkeä rooli järjestelmien tarjoamien mahdollisuuksien tehokkaassa hyödyntämisessä ja käytön kokonaisvaltaisessa suunnittelussa.

Jokaisella oppilaitoksella on oma nimetty pääkäyttäjä eli henkilö, johon Wilman käyttäjä eli esimerkiksi opettaja, oppija tai huoltaja ottaa yhteyttä mahdollisissa käyttöön liittyvissä haasteissa tai toiveissa. Tarvittaessa pääkäyttäjä on yhteydessä Visman tukeen.

Wilma-pääkäyttäjän tehtäviä ovat esimerkiksi:

  • oppilaitoksen omana tukihenkilönä toimiminen
  • ohjelmaosaaminen
  • ominaisuuksien ylläpitoon ja kehittämiseen osallistuminen
  • oppilaitoksen koulutusprosessit tai koulutoimen prosessit
  • ohjelmien käytön suunnittelu ja ohjeistaminen
  • ohjelmien ylläpito ja kouluttaminen

Asiantuntijan 3 vinkkiä pääkäyttäjille

Wilma-tiimin vanhempi konsultti Kent Sandvik jakaa vinkit avuksi pääkäyttäjätyöhön:

  1. Verkostoidu ja vertaile – jokin toinen kunta tai kaupunki saattaa pohtia juuri samoja asioita Wilman parissa kuin sinä, joten ajatusten vaihto ja sparraus on tärkeää.

    “Mielestäni tärkeä asia on verkostoituminen. Aina kannattaa tehdä benchmarkingia, miten muut toimivat tietyn asian kanssa? Jos toisessa kaupungissa tehdään tietyllä tavalla, voi miettiä toimisiko sama myös meillä”, Kent vinkkaa.

  2. Vieraile Communityssa. Kent nostaa esiin myös pääkäyttäjien ja muiden yhteyshenkilöiden yhteisön eli Communityn merkityksen. Yhteisön keskusteluosiot ovat hyvä paikka vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia toisten pääkäyttäjien kanssa.

  3. Hyödynnä pääkäyttäjän tukipalvelu. Aina pääkäyttäjän aika ei riitä selvittämään kaikkia kysymyksiä ja ottamaan toiminnallisuuksista irti parasta mahdollista hyötyä. Visman Wilma-tiimin tarjoama pääkäyttäjän tukipalvelu tuo avun, mikäli kokonaisuuden ja prosessien kehittäminen on jäänyt taka-alalle ja aikasi kuluu tulipalojen sammuttamiseen.

    “Pääkäyttäjäpalvelussa keskustellaan asioista yhdessä, ja on enemmän aikaa pureskella kokonaisuutta tarkemmin. Ei tarvitse jäädä pohtimaan yksin, vaan saa apua ja tukea tekemiseen”, Kent toteaa.

💡 Lue Kokkolan ja Lahden kokemuksia pääkäyttäjän tukipalvelusta.

Tukipalvelun avulla tehostat kokonaissuunnittelua ja hyödynnät valmiit ratkaisut

Pääkäyttäjän tukipalvelun hyötyjä ovat:

  • Valmiit suunnitellut ratkaisut ja standardoitu ohjelmien käyttö. Käyttäjien kokemusten kautta tiedämme, miten jokin asia kannattaisi toteuttaa ja voimme jakaa saman mallin hyödynnettäväksi myös muille.

  • Pääkäyttäjällä on mahdollisuus kysyä mielipidettä ja sparrausta, esimerkiksi kannattaako jokin asia toteuttaa miten on aiemmin ajateltu. Samalla Visman malli on pääkäyttäjän tukena asioiden esittämisessä omalle organisaatiolle.

  • Asiantuntijakonsultointi kokonaissuunnittelussa auttaa ennakoimaan tulevaa kehitystä, sekä maksimoimaan Wilman ja Primuksen hyödyntämistä. Myös mahdolliset lisätarpeet Wilman palveluiden osalta voidaan ottaa paremmin huomioon.

  • Saadut resurssisäästöt käytön suunnittelun tehostamisessa, sekä keskitetyn ylläpidon kautta, kun koulukohtaisia ratkaisuja voidaan minimoida.

  • Mahdollisuus muiden sidosryhmien osallistamiseen. Tapaamisissa voidaan kouluttaa ja konsultoida pääkäyttäjän lisäksi esimerkiksi kunnan rehtoreita. Samalla pääkäyttäjä saa myös halutessaan tuen opetuksenjärjestäjälle järjestettäviin koulutustilaisuuksiin esimerkiksi tiedolla johtamisesta ja tietokannan siivouksen mukanaan tuomista muutoksista.

Tutustu pääkäyttäjän tukipalveluun tarkemmin lataamalla esite.

Käytännön esimerkkejä palvelun avulla toteutetuista projekteista

Koulutuskalenteri:

“Perusopetuksessa kiva asia, jota ollaan otettu käyttöön, on koulutuskalenteri. Kouluun ilmoittautumisessa kun koululainen esimerkiksi tulee muulta paikkakunnalta tai perhe muuttaa paikkakunnalle, pystytään koulutuskalenterilla tekemään ilmoittautuminen sähköisesti”, Kent kertoo.

Päätösprosessit ja sähköinen arkistointi:

“Aika moni on ottanut hakemuksia ja päätöksiä käyttöön Wilmassa. On siis voinut tehdä sähköisesti päätöksen, mikä ennen mennyt paperisena versiona ja skannattu järjestelmään talteen. Moni asia voidaankin tehdä Wilmassa”, Kent kommentoi.

Käyttöönoton tuki:

“Tukipalvelun avulla asiakas on saanut muskelit ja apua esimerkiksi lisäpalvelun käyttöönottoon”, toteaa Kent.

Noora Lehtinen

Yhteystiedot: LinkedIn
wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea