Asiakastarina lyhyesti:
- Lahden kaupunki hyödyntää Wilmaa perus- ja lukio-opetuksessa. Vuoden 2021 syksyllä lukiokoulutukseen saatiin oma pääkäyttäjä.
- Muutoksen yhteydessä kaupunki päätti hankkia pääkäyttäjän tukipalvelun, joka tukee oppilaitosten pääkäyttäjiä Wilma-tuoteperheen käytössä.
- Wilman asiantuntijan tuella lukiopalveluiden pääkäyttäjä on saanut arjen käytännöt toimiviksi ja tietokannan siivous on selkeyttänyt toimintoja. Tukipalvelun myötä uudet järjestelmäpäivitykset saadaan heti käyttöön ja myös pääkäyttäjän oma osaaminen ja asiantuntijuus kasvavat jatkuvasti.
Arjen käytännöt toimiviksi
Noin 120 000 asukkaan kaupungissa Lahdessa hyödynnetään Wilma-tuoteperheen ohjelmistoja peruskoulussa ja lukiossa. Perusopetuksen pääkäyttäjän vaihtuessa vuonna 2021 myös kaupungin lukiopalveluihin saatiin oma pääkäyttäjä, jolloin huomattiin tarve Wilma-tuoteperheen ohjelmien käytännön tuelle.
Avuksi päätettiin hankkia Wilman pääkäyttäjän tukipalvelu, jota lukiosihteerinä ja Lahden kaupungin lukio-opetuksen Wilma-pääkäyttäjänä toimiva Tarja Sarajärvi on hyödyntänyt työnsä tukena nyt kahden vuoden ajan. Tukipalvelussa Wilma-tiimin oma asiantuntija toimii pääkäyttäjän tukena muun muassa järjestelmän käytön kehittämisessä, sekä uusien toimintojen käyttöönotossa.
“Pääkäyttäjänä aloittaessa oli jo kokemusta Primuksen käytöstä, mutta pääkäyttäjäoikeuksia ei ollut aiemmin, eli tavallaan aika kylmiltään joutui opettelemaan. Siihen tarvitsi apua ja tukea, että käytännön sai pyörimään”, Tarja Sarajärvi muistelee.
Nykyisellään kaupungissa toimii kaksi isoa lukiota, joiden yhteenlaskettu opiskelijamäärä on lähes 2400. Wilmaan liittyen kaupungin perus- ja lukio-opetuksessa tehdään myös tiivistä yhteistyötä ja järjestelmäasioita pohditaan yhdessä.
“Vaikka onkin jo arjessa kiinni, on koettu että viikoittainen pääkäyttäjätuki on edelleen ollut hyödyllinen. Aina ei tiedä kaikkea tai ei ehdi kaikkea, ja tukipalvelu on ollut siinä apuna. On esimerkiksi tehty tärkeitä uudistuksia käytettävyyteen nimenomaan lukioiden näkökulmasta”, Tarja kertoo.
Pääkäyttäjän tukipalvelu on tuonut selkeämmät rakenteet ja auttaa hyödyntämään uudet ominaisuudet nopeasti
Tukipalvelu lähtee perinteisesti liikkeelle tietokannan siivouksella, jossa Wilman taustajärjestelmän Primuksen rakenteita pyritään selkeyttämään asiakkaan tarpeiden mukaan. Myös Lahdessa tietokantaa on siivottu, ja esimerkiksi erilaisia ajan myötä muodostuneita päällekkäisyyksiä poistettu.
“Tietokannan siivousta on tehty ja myös jatkettu pitkin matkaa, on esimerkiksi siivottu erilaisia rekistereitä. Se on selkeyttänyt tiettyjä toimintoja, kaikkein eniten käyttäjäryhmien osalta. Ja nyt kun on ollut alusta asti mukana, tietää mitä on haettu ja miksi jotakin on tehty”, Tarja avaa.
Rakenteiden selkeyttämisen lisäksi palvelu pitää sisällään jatkuvan arjen tuen. Lahdessa pääkäyttäjä ja Wilman asiantuntija kokoontuvat viikoittain keskustelemaan niin ohjelman uusimmista päivityksistä kuin mahdollisista ajankohtaisista haasteista. Tarja kuvailee palvelua laajaksi ja monipuoliseksi:
“Viikoittaisissa palavereissa käydään läpi uusimmat päivitykset ja mitä on tulossa, ja varmistetaan että meillä on käytössä toiminnot päivityksen saamiseksi. Iso osa on myös ongelmanratkaisu, ongelmia saattaa tulla monenlaisia ja yllättäviäkin vastaan ja välillä on hyvä olla toinen silmäpari etsimässä vikaa”, hän toteaa.
Samalla pääkäyttäjän oma tietopankki ja asiantuntemus kasvavat jatkuvasti, kun asioita pohditaan ja ratkaisuja etsitään yhdessä.
“Palavereissa tehdään yhdessä ja siinä oma osaaminen ja asiantuntijuus kasvavat koko ajan. Ratkaisut ei pysy vain asiantuntijalla, vaan ne jaetaan asiakkaan kanssa”, Tarja huomauttaa.
Uusia kehityskohteita tuovat mukanaan myös rehtoreilta ja opettajilta saadut käytännön toiveet, sekä erilaiset järjestelmämuutokset. Wilmasta siirtyy tietoa esimerkiksi kansalliseen Koski-tietovarantoon, ja tiivis kehittämisyhteistyö on tiedonsiirron toimivuuden varmistamisessa tärkeää.
“Tämän päivän maailmassa ohjelmistot kehittyy valtavaa vauhtia ja tarve integraatioille on kova – ei pysty itse olemaan niistä perillä koko ajan, tai ainakin se olisi huomattavasti paljon haastavampaa. Nyt ollaan jatkuvasti ajan hermolla, jotta järjestelmä toimii niin kuin pitää”, Tarja pohtii.
Tarjan mielestä Wilman pääkäyttäjän tukipalvelu sopii kaikille pääkäyttäjille, jotka kaipaavat tukea arjen haasteisiin:
“Jos kokee, että tarvitsee jonkinlaista sparraus- tai tukipalvelua ja sitä ettei tarvitse ratkoa itse kaikkea tai keksiä pyörää uudelleen, niin suosittelen pääkäyttäjän tukipalvelua”, hän päättää.
Esimerkkejä pääkäyttäjän tukipalvelun avulla tehdyistä toteutuksista Lahdessa:
- Osaamisen tunnustaminen on otettu käyttöön täysin sähköisenä, myös opiskelijoiden hakulomake on sähköistetty.
- Wilmaan on lisätty Arviointi ilman arviointikirjaa -toiminto.
- Wilmassa opettajille näkyvää opiskelijan profiilisivua on päivitetty ja rakennettu uudelleen, sinne on mm. viety tietoa suorituksista ja opintosuunnitelmista.
- Lops 2021 -uudistukset toivat mukanaan uudistuksia todistuksiin. Niiden parissa tehty työ myös jatkuu, ensimmäisten uutta opetussuunnitelmaa noudattavien opiskelijoiden valmistuessa lukiosta ensi keväänä.