Automatisera frånvarouppföljningen
Enligt grundskolelagen ska frånvaro förebyggas och följas upp systematiskt – med Wilma Noti kan ni automatisera den här uppföljningsprocessen, underlätta arbetet för lärare och rektorer samt bidra till en bättre kommunikation mellan hem och skola.

Webbinar:
Så här automatiserar du frånvarouppföljningen med Wilma Noti (på finska)

Nationella gränser för frånvaro
Undervisnings- och kulturministeriet startade år 2021 projektet ”Engagerande arbete i skolgemenskapen” (SKY), vars syfte är att stödja närvaro, minska frånvaro och samordna uppföljningen av frånvaro.
Inom Vår gemensamma skolväg-ramen har man fastställt följande föreslagna gränsvärden för frånvaro:
- 5–10 % av läsåret – riktade åtgärder
- 20 % av läsåret – intensiva åtgärder
Besked via Wilma
Frånvarouppföljningen innebär att lärare och rektorer automatiskt får den relevanta informationen i ett Wilma-meddelande genast när frånvaron överskrider de bestämda läsårsgränserna. Det här ger skolan möjlighet att ingripa i ett tidigt skede. I Wilma Noti ingår även en månatlig rapport som gör det lättare att vidta förebyggande åtgärder.
Ett automatiskt Wilma-meddelande går även ut till vårdnadshavarna om frånvaron, så läraren behöver inte sammanställa meddelandet själv.


Informationssäkerhet
Wilma Noti är en virtuell robot.
Det finns alltså inget behov av att skapa någon påhittad profil i personalregistret att använda som avsändare av meddelanden och inte heller behöver man skapa något Wilma-konto med omfattande användarrättigheter.
Wilma är ISO 27001-certifierat, vilket gör Noti till en tillförlitlig och informationssäker tjänst. Vi har dock inte gjort några kompromisser i fråga om kvaliteten – t.ex. finns det finns ingen övre gräns för hur många notifikationer som kan skickas ut.
Lärarna sparar tid eftersom den manuella uppföljningen kan slopas och man inte behöver sammanställa meddelanden.
Rektorernas arbete underlättas då de direkt får information om frånvaron: riktade eller intensiva åtgärder kan inledas snabbare
Kommunikationen mellan hem och skola förbättras när viktiga meddelanden automatiskt levereras på ett standardiserat sätt.