Muuttuva oppiminen – mihin koulutuksen tulisi vastata?
IB:n maine ja koulutusohjelmien laatu on perustunut tietynlaiseen edelläkävijyyteen, Olli-Pekka toteaa. On pohdittu, miten annetaan oppijoille ja nuorille sellaiset valmiudet, joita he todella elämässään tarvitsevat. Tällä hetkellä nuo valmiudet ovat kuitenkin maailmanlaajuisesti muuttumassa, ja koulutusjärjestelmää on tarve uudistaa, hän sanoo.
“Iso muutos on se, että ei puhuta pelkästään siitä että annetaan nuorille jotkin tiedot tai valmiudet – mikä on tärkeää tulevaisuudessakin – vaan entistä enemmän olennaista on se, miten kasvattaa lapsia ja nuoria siihen, minkä he kokevat merkitykselliseksi. Mitä he haluavat toteuttaa, miten he unelmoivat ja millä on merkitystä heille? Se haaste on todella iso”, Olli-Pekka toteaa.
Globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos ja sodan uhka aiheuttavat lapsille ja nuorille ahdistusta, hän jatkaa ja kertoo tutkimustuloksista, joiden mukaan 75% nuorista pitää tulevaisuutta pelottavana. Samaan aikaan merkityksettömyyden tunne vahvistuu voimakkaasti ja lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmat ovat kasvussa.
“Nämä ovat asioita, joilta koulutus ei voi sulkea silmiään. Sitä merkityksellisyyden ja tulevaisuuden uskon antamista koulutuksen keinoin, sekä valmiuksia luoda omaa tulevaisuutta, sitä haluan itse olla vahvistamassa”, Olli-Pekka kertoo.
Suomessa kasvatuksen ja koulutuksen perusasiat ovat hyvässä kunnossa, mutta samoja muutoshaasteita on hänen mukaansa havaittavissa:
“Muutostarve tunnistetaan, mutta on kysymys siitä, kyetäänkö pitkäjänteisesti toimeenpanemaan muutosta, joka lähtee sieltä oppimisen ja opetuksen tarpeista. Siinä meillä on tekemistä”, Olli-Pekka toteaa.
“Se on lempikysymykseni. Sanoisin, että muutosta ei voi johtaa sellaisella tavalla, miten aika pitkään monissa maissa ja Suomessakin koulutusta on johdettu. Tavallaan pyritään uudistamaan ylhäältä alaspäin”, Olli-Pekka pohtii.
Koulutusjärjestelmän uudistamisessa hän korostaakin sen sijaan autonomisten toimijoiden systeemin ymmärtämistä: toimijat tulee saattaa yhteen, jotta eri päätöksenteon tasoilla tiedetään, mihin kukin pyrkii ja löydetään yhteinen suunta sekä luottamuksen henki.
Autonomisen systeemin luottamus koostuu Olli-Pekan mukaan kolmesta eri ulottuvuudesta:
“Maailmalla tehdään tällä hetkellä aika paljon investointeja opetusteknologiaan, koronankin takia. Uskon, että sellainen tietty kypsymisen aste on nyt saavutettu, jotta oikeasti päästään niihin opetusta ja oppimista tukeviin ratkaisuihin”, hän toteaa.
“PISA-tulosten heikkeneminen johtuu siitä, että meillä on osa (oppijoista) selvästi jäämässä jälkeen. Peruskoulussa samalla luokalla olevien oppimiserot voivat olla neljästä kuuteen vuoteen, ja silti ollaan sitä mieltä, että seuraavana syksynä koulussa kaikki aloittavat samalta viivalta. Ja se ei ole ihan totta”, Olli-Pekka huomauttaa.
“Väitän, että tästä on kysymys tulosten heikkenemisessä: kouluun tulevat lapset ovat lähtökohdiltaan ja valmiuksiltaan selkeästi moninaisempia kuin aikaisemmin. Se on tosiasia, joka meidän järjestelmän tulisi pystyä ottamaan paremmin huomioon, jotta tasa-arvoinen koulutus kyetään takaamaan”, Olli-Pekka sanoo.