Opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelema perusopetuslain muutos tuo mukanaan oppimisen tuen uudistuksen, joka astuu voimaan esi-, perus- ja lukio-opetuksessa elokuussa 2025.
Uudistuksen tavoitteena on luoda selkeämpi ja yhtenäisempi tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Lisäksi tuen painopistettä halutaan siirtää varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen , jotta jokainen lapsi saa apua juuri silloin, kun sitä eniten tarvitsee. Oppimisen tuen uudistus pyrkii myös vahvistamaan oppijan oikeutta saada tukea omassa ryhmässään , mikä tukee inklusiivista toimintakulttuuria ja edistää yhdenvertaisuutta – näin jokainen lapsi ja nuori voi oppia osana yhteisöä.
Lakimuutoksen taustalla on tavoite täsmentää oppimisen tuen muotoja ja turvata tuen riittävyys niin, että sen muodot ovat valtakunnallisesti yhtenäiset ja selkeät. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti perusopetuslain muutoksen valmistelun vuonna 2023. Hallituksen esitys laiksi hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa 2024.
Lakimuutos ja oppimisen tuen uudistus tulevat voimaan esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa 1.8.2025 ja ammatillisessa koulutuksessa vuotta myöhemmin 1.8.2026. Opetushallitus on päivittänyt opetussuunnitelmien perusteet uudistetun lainsäädännön mukaisiksi, ja paikalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat tulee päivittää kevään 2025 aikana.
Oppimisen tuen uudistus tuo opetusarkeen mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita: tavoitteena on parantaa oppimisen edellytyksiä, tehostaa tukiprosesseja ja keventää opettajien työkuormaa, mutta onnistunut muutos vaatii myös huolellista valmistautumista ja toimivia ratkaisuja. Millaisia keskeisiä huolenaiheita ja hyötyjä oppimisen tuen uudistukseen on liitetty?
⚠️ Esille nousseet haasteet ja huolenaiheet:
✅ Positiiviset vaikutukset:
“Tuen uudistus lisää tarvetta digitaalisille palveluille, jotka auttavat tekemään prosesseista sujuvampia ja merkintöjen tekemisestä selkeämpää. On tärkeää, että kaikki toimijat – ohjelmistoyritykset, koulut, kunnat, opetushallitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriö – rakentavat yhdessä yhtenäisen mallin tuen dokumentointiin ja tietojen sujuvaan liikkumiseen eri tahojen välillä. Wilman kehityksessä haluamme osaltamme tukea näiden yhtenäisten standardien syntymistä"
Teemu Lehtonen, Wilman liiketoimintajohtaja
Opettajien yhteistyön lisääntyminen: Uudistus korostaa opettajien välistä yhteistyötä tuen suunnittelussa ja toteutuksessa, mikä voi johtaa parempiin oppimistuloksiin ja työyhteisön vahvistumiseen. Uudistuksen edistäessä muun muassa yhteisopetusta, koulujen toimintakulttuuri voi kehittyä inklusiivisemmaksi .
Oppimisen tuen uudistuksen myötä on entistä tärkeämpää, että koulutuksen järjestäjät hyödyntävät digitaalisia työkaluja, jotka selkeyttävät prosesseja ja sujuvoittavat tiedonjakoa, sekä keventävät hallinnollista työtä.
"Kun teknologia kulkee mukana yhteisellä matkalla ja on osa arjen toimintatapoja, avaa se ovia uudenlaiseen oppimisen ja opettamisen maailmaan. Digitaaliset työkalut, kuten Wilma, tarjoavat arvokkaita keinoja keventää opettajien työtaakkaa ja yksinkertaistaa kuormittavia rakenteita"
Teemu Lehtonen, Wilman liiketoimintajohtaja
Wilma kehittyy jatkuvasti vastaamaan lainsäädännön muutoksia ja koulujen muuttuvia tarpeita. Tiivis yhteistyö oppilaitosten, kuntien, sidosryhmien ja kumppanimme Qridin kanssa varmistaa, että kehitetyt ratkaisut palvelevat aina opetusarjen edellytyksiä ja tukevat sekä opettajia että oppijoita parhaalla mahdollisella tavalla.
Yhteisenä tavoitteena on sujuvoittaa arjen prosesseja, tukea oppimisen tavoitteiden saavuttamista ja vahvistaa tiedonkulkua kodin ja koulun välillä – jotta opettajat saavat keskittyä opettamiseen ja oppijat oppimiseen.
“Kaikkien toimijoiden tehtävänä on edistää tätä tavoitetta ja yhteisen käytännön muodostumista. Tämän jokainen suomalainen lapsi ansaitsee – sujuvan, selkeän ja oppimista tukevan koulupolun”, Lehtonen toteaa.
Teemu Lehtonen, Wilman liiketoimintajohtaja