Päivityksiä:
04/2025: Tarkennettu Wilman käyttöä opiskeluhuollossa sekä käyttöoikeuksien määrittelyä.
05/2023: Opiskeluhuolto Wilmassa -webinaaritallenteessa kerromme minkälaiset oikeudet opiskeluhuollolle on mahdollista rakentaa Wilmaan hyvinvointialueuudistuksen myötä. Saat mukaasi paketin, joka sisältää tarvittavat käyttöoikeudet ja lomakkeet. Lue lisää tästä linkistä.
10/2023: Opetushallitus julkaisi lokakuussa 2023 uuden tukimateriaalin, jossa käsitellään tietojen luovutusta koulutuksesta opiskeluhuoltopalveluille. Löydät tukimateriaalin OPH:n verkkosivuilta.
Oppilas- ja opiskeluhuollon palveluiden eli koulun terveydenhuollon sekä kuraattori- ja psykologipalveluiden järjestäminen siirtyi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen johdosta hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen. Järjestämisvastuun siirtoon liittyen huolta ovat aiheuttaneet muun muassa kriittisen tiedonsiirron jatkuminen Wilmasta opiskeluhuollon ammattilaisille.
Oppilas- ja opiskeluhuollon ammattilaiset, koulukuraattorit ja -psykologit, sekä kouluterveydenhoitajat ja -lääkärit tarvitsevat työnsä tueksi pääsyn tietojärjestelmiin kuten Wilmaan, jotta tarkoituksenmukainen oppijakohtainen tieto siirtyy heille sujuvasti. Vuodenvaihteessa nämä sosiaali-ja terveysalan ammattilaiset siirtyivät työskentelemään hyvinvointialueiden organisaatioissa, kun taas opetushenkilöstö toimii vastaisuudessakin kunnissa. Kummatkin opiskeluhuoltoon osallistuvat roolit toimivat käytännössä edelleen oppilaitoksissa.
Hyvinvointialueisiin siirtymisen jälkeen opiskeluhuollon ammattilaisten oikeus oppijoiden tietojen käsittelyyn lakisääteisen yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi säilyy ennallaan. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki määrittää, että opiskeluhuollon kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat ja lääkärit saavat käsitellä vain niitä tietoja, joita he tarvitsevat työtehtäviensä hoitamisessa.
Hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnissa on kuitenkin syntynyt eri tulkintoja siitä, mikä tieto Wilmassa on oleellista opiskeluhuollon työn kannalta: Wilmassa aiemmin hoidettu ennaltaehkäisevä opiskeluhuolto muuttuu, mikäli kunta tulkitsee, ettei järjestelmä enää jatkossa olisi opiskeluhuollon ammattilaisten käytettävissä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi koulukuraattori ei pääsisi näkemään oppijan tuntimerkintöjä ja poissaolotietoja, tai oppimisen etenemistä ja tuen tarvetta.
Wilma toimii tärkeänä viestintätyökaluna niin kodin ja koulun, kuin opiskeluhuollon ammattilaisten ja oppijan välillä. Mikäli opiskeluhuollon henkilöstöllä ei jatkossa ole pääsyä järjestelmän tietoihin, lapsilla ja nuorilla ei myöskään ole turvallista kanavaa tavoittaa heitä esimerkiksi tilanteessa, jossa tarvitsevat apua. Suoran kommunikointivälineen puuttuminen hankaloittaa opiskeluhuoltopalveluiden toimivuutta, mikä voi olla aidosti vahingollista oppijan kehitykselle ja kasvulle.
Reagoimme Wilman kehityksessä aktiivisesti jatkuvasti tapahtuviin muutoksiin. Uusia opiskeluhuollon tiedonkulun haasteita ja tarpeita lähdemme ratkomaan yhdessä asiakkaidemme kanssa. Toteutamme vuoden alussa Wilman hyvinvointialuetutkimuksen, jonka yhteydessä haastattelemme hyvinvointijohtajia, opiskeluhuollon ammattilaisia sekä sivistystoimen päättäjiä ymmärtääksemme paremmin alan muutosta.
Arkea sujuvoittavien ratkaisujen luominen lakimuutosten tueksi edellyttää yhtenäistä valtakunnallista näkemystä, jota Wilma haluaa olla luomassa yhdessä asiakkaiden sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Työn tavoitteena on luoda valtakunnalliset pelisäännöt tiedon näkymiselle ja siirrolle, jotta lakisääteinen työ lasten ja nuorten oppimisen tukena voi jatkua. Näissä keskusteluissa voimme yhdessä löytää uusia järjestelmän oikeusrakenteita, joiden avulla keksimme tilanteeseen parhaan mahdollisen ratkaisun.
Keskeisimpiä kysymyksiä opiskeluhuoltohenkilökunnan siirtyessä hyvinvointialueille ovat:
Kyllä, Wilma on koulutuksenjärjestäjän ylläpitämä ohjelmisto, jota voidaan käyttää myös sujuvaan opiskeluhuollon toteuttamiseen. Laki ohjaa kuitenkin selkeästi: kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat ja lääkärit saavat käsitellä vain niitä tietoja, jotka ovat tarpeen heidän työtehtäviensä hoitamiseksi.
Wilmassa tiedon näkymistä on mahdollista rajata myöntämällä tietojen tarkasteluun erilaisia käyttöoikeuksia henkilö- tai toimintotasolla. Esimerkiksi koulukuraattorien ryhmälle voidaan antaa oikeus tarkastella “omien” oppijoiden poissaoloja, arvosanoja ja jälki-istuntoja, sekä viestiä oppijoiden ja huoltajien kanssa.
Tässä yksi esimerkki siitä, kuinka tiedonkulku voidaan järjestää tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti:
Wilma-tiimi kulkee mukana mahdollistamassa sujuvaa arkea oppijoille, koulutuksenjärjestäjille ja hyvinvointialueiden opiskeluhuollon ammattihenkilöille. Olemme mukana edistämässä yhteisiä valtakunnallisia standardeja ja toimintatapoja, joiden kautta voimme palvella opetusalan muuttuvia tarpeita yhä paremmin.